تبلیغات
اموزش برنامه نویسی در محیط فلش - آموزش Action Script جلسه چهارم(آموزش همراه با مثال 2)

اموزش برنامه نویسی در محیط فلش

خوب در قدم اول وارد فلش شده و به ترتیب کارهای زیر را انجام دهید.

یه مربع بسازید.( فعلا" اندازش مهم نیست) حالا در حالی که مربع را انتخاب کردید  ;  کلید F8 را زده و .....

گزینه Movie Clip را انتخاب کرده  و اسمش رو bb بزارید .حالا  به منوی Window رفته و گزینه Bottons را از منوی Common Libraries انتخواب کنید.

یک کتابخانه باز شده که یک سری دکمه در داخل اون وجود  داره به سلیقه خودتون یک دکمه ساده و 2 تا دکمه فلش دار که یکی به سمت راست است و دیگری به سمت چپ است رو انتخواب کرده و دونه دونه به سمت مستطیلی که ساختید بکشید تا به فایل شما  اضافه بشن.

حالا بر روی مربعی که ساختید بروید و طول و عرض اون به 400 تغییر بدهید.

( برای اینکه اندازه ها دقیق باشه به منوی Properties برویدو در قسمت که نوشته 400 ; W و در جایی که نوشته400 ; H را وارى کنید.)

و حالا یک یه text اضافه کنید و نوع اونو در Properties آن از نوع Dynamic Text قرار دهید و در زیر این گزینه یه قسمتی است که نوشته  instance Name ; بر روی اون کلیک کرده و  تا این نوشته پاک شود و در اینجا بنویسید edit1 ; این نام  اون  Text  می شود.

و حالا برای اینکه این Text شما معلوم باشه باید یه مستطیلی رو در پشت اون قرار بدید تا نوشته اون معلوم باشه.

خوب حالا کم کم وارد Action Script می شیم. حالا روی مربع کلید کرده و همون طور که برای Text اسم گزاشتید اسم این رو هم  Box1 بزارید .

و حالا بر روی اون دکمه ای که فلش نداره کلیک کنید و بعد F9 رو بزنید تا Action Script آورده شود.حالا کلید های  Ctrl+Shift+E رو بزنید تا Action Script به حالت Expert Mode برود. بعد کدهای زیر رو وارد کنید

on (release) {
pic = edit1.text;
loadMovie("images/image"+pic+".jpg", "box1");
box1._x = 176;
box1._y = 26.9;
}

خط اول یعنی وقتی روی این دکمه کلیک کرد بقیه دستورات که بعد از { وجود  داره انجام بشه.

خط دوم : ما به اون Text که قبلا" شاختیم اسم Edit1 را دادیم حالا این خط میگوید که مقدار عددی که در اون  Text وجود دارد به داخل متغیر Pic برود.

 یه نکته : این فایلی را که ساخته اید ذخیره کنید و فلش را Minimize کنید و به اون مسیری که این فایل رو ذخیره کردید بروید و  در اون جا یه Folder به اسم images بسازید و  3 عکس با انشعاب jpg در اون قرار بدید و به ترتیب اسم اون ها به image1.jpg و image2.jpg و image3.jpg تغییر بدهید.

خط سوم : این خط اون عکس هایی رو که در Folder ; images قرار دادی بسته به عدد اون Text قبلی میاره.

مثلا" اگه عدد داخل اون Text ; 1 باشه image1.jpg رو برای شما میاره و حالا می دونید اون کجا لود می کنه ; خوب معلومه اونا رو به جای اون مربعی که ساختید میاره ; همون که اسمش Box1 است.

خط چهارم وپنجم هم  اندازه x ,y (جای مربع در صفحه )  تعیین می کنه که این 2 عدد به دست خودتون و می تونید اونو تغییر بدید.

خوب حالا روی کلیدی که روش علامت سمت راست است کلیک کنید و بعد F9 بزندید و بعد کد زیر رو وارد کنید:

on (release) {
edit1.text = parseInt(edit1.text)+1;
}

خط اول  که معنی آن یاد گرفتید.

خط دوم : این خط مقادری که در داخل edit1 وجود داره رو به میگیره و یه واحد به اون اضافه می کنه.

روی کلید که فلش اون به سمت چپ است کلیک کنید و بعد F9 رو بزنید و کد زیر را وارد کنید :

on (release) {
edit1.text = parseInt(edit1.text)-1;
s1 = edit1.text;
if (s1<=1) {
edit1.text = "2";
}
}


خط دوم : این خط مقادر موجود در Edit1 رو می گیره و بعد یه واحد کم می کنه .

خط سوم : این خط مقادر موجود در Edit1 رو میگیره و داخل متغییر s1 قرار می ده.

خط  چهارم  و پنجم: این خط دستور شرطی است و این شرط را برسی می کند که اگه مقدار edit1 کمتر از 1 شد مقدار Edit1 رو برابر با 1 قرار بده.

خوب حالا فایل رو اجرا کنید و ببینید که چی کار کردید .حالا اگه  روی اون دکمه که هیچ علامتی نداره بزنید می بینید که اون عکس هم  که با Edit1 یعنی اگه به فرض Edit1 موجودیش 1 باشه image1.jpg میاد .



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 13 فروردین 1388 توسط مهدی میرزایی
درباره وبلاگ